сряда, 30 ноември 2011 г.

Зајечар - С дъх на СРЮ





Не искам да политизирам нещата, но за съм роден в дните на СССР, а СРЮ беше
нещо даже по-добро. Аз от онези времена помня повече добрите неща, но това не ми пречи да помня как с трепет чаках шоколадовите яйца от Корекома или пък шоколадът Чипи Рипи от сръбската граница. В моите очи се запечата споменът, че някак си в Югославия е “по-така” от при нас. От там внасяхме техника като Фунай, Сони и Хитачи, шоколади и куп други западни екзотики. С две думи всичко имаше отвъд границата, само ток и бензин не ахахаха :)

Преди дни шефа се прибра от сръбско и за пореден път ме изненада. Като видях бутилката, не разпознах каква е марката бира, но ми стана мило като видях формата на самото шише. Едно време всички бири бяха с еднаква бутилка, а сега няма родно пиво което да запази тази традиционна форма. Малко ме е яд за това, но рекламата изисква жертви в името на продажбите и т.н. Както и да е, освен бутилката ме трогна и етикета, изглежда съвсем в стила на едно време, особено с това червено, което беше символ на партията :) Третото което ме трогна е факта, че от известно време се пробвах да се сдобия с това пиво, но покрай границата не се продава и удрях на камък (същите географски особености като навсякъде, не може да пиеш Алмус в Търново или Пиринско в Русе).

Така няколко вечери по-късно реших да пробвам непознатото питие и ето моите
 впечатления. Цветът е бистър и светло златист. Пяната е доста нетрайна и натънък слой. Бирата е газирана малко в повече. На мирис е малко резливо
кисела, на вкус е остра, газирана и още по-кисела, като оставя характерен киселеещ вкус. С риск да недоволствам, бирата не е нищо особено, но все пак високо оценявам ретро облика на това пиво.


Немога да намеря работещ сайт на пивоварната, но разбрах, че в момента тя е част от United Serbian Breweries - смесено дружество между Heineken (72%) и Efes (28%).

От мен наздраве и до следващия път. 

3 коментара:

  1. Странна работа. Тая бира винаги я има по магазинчетата около пътя след границата, Зайечар е доста близо до Пирот. Но има една сръбска бира, на която никога не мога да попадна. Фестивално Гуча пиво. Ако някой попадне на такова нещо да пише или да носи.

    ОтговорИзтриване
  2. Чувал съм за фестивала, но незнаех за тази бира. Пожелавам ти следващата есен да отидеш до там, за да я опиташ. Лично аз нямам нищо против малко плескавица, бира и няма как иначе сръбско :)

    ОтговорИзтриване
  3. за мен зайчар е страхотна бира с вкус "като едно време" !

    ОтговорИзтриване