сряда, 7 октомври 2015 г.

Бургаско уби Каменица – Ретро вълната не устоя на морският чар

Здравейте приятели, за онези от вас които си мислят че пия само крафт бира или само вносни продукти ще спомена, че аз продължавам да опитвам от всичко което видя. Дали е добро или лошо винаги споделям, макар понякога да е със закъснение. Това лято един от най-консумираните масови продукти в моето меню се оказа ненадейно Бургаско светло.

Всеки човек на около 30 годишна възраст знае, че продажбата на Бургаско в София е прецедент.  Аз винаги съм я харесвал, но съм я свързвал с консумация единствено и само на морето, защото така се бе наложило на пазара. В началото на това лято за моя най-голяма изненада бирата се появи в почти всеки един свестен магазин. Озадачен на какво се дължи това, реших да я пробвам. Установих че бирата има много малка промяна в сравнение с минало годишното пиво което пих, Разликата е, че сега е с една доза по-горчива, но е все така лека и пивка, без да прекалява с газировката. Цветът и пяната са неизменно еднакви, слабо златисто тяло и сравнително трайна пяна на дебел слой. 

След като я намерих в почти всеки магазин, почна да ми прави впечатление, че я намирах в почти всяко заведение. Блъсках си главата близо месец на какво се дължи този прецедент и тогава с помощта на приятели които държат заведения ми просветна. Неколцина управители на хранитело-питейни заведения споделиха, че на 10 каси бира, бургаско държи 7 каси продажба, Загорка Ретро 2 , а останалото е смес от други бири. 
Този тип сравнение ме просветли в няколко аспекта. Първо Ретро получи огромна реклама, която лично според мен не си отговори с вкуса, но пък отвори една ниша на по-газирани и горчиви бири. Второ Каменица не можеха да реагират адекватно на повишеното търсене на Ретро от пролетта и след като претърпяха крах с Каменица Свежо намериха най-адекватното решение, да предложат забраненият за страната продукт – за първи път от десетки години, една национална компания с титулярен продукт, си позволи регионалната и марка Бургаско да навлезе на национален пазар, а съответно с това да измести титулярната до сега бира.  
Този приом позволи на Каменица да запази своят пазарен дял, но и да привлече нови хора, към една наистина приятна светла бира. Бургаско винаги е била подчинена и регионална марка, но всеки отивайки на морето я е пил,и връщайки се от морето на всеки му се е искало в горещото лято да опита още една от нея, но досега нямаше от къде да си я купи.

В крайна сметка Каменица направиха едно необходимо дело - да спасят леко замиращият си бизнес. Всички последни творения на марката се появяваха с гръмко, но си отиваха с провал, като от това най-вече пострада самата Каменица светло, която си остана непроменена от десетина години насам. За да подчертая тезата си в последните три години Каменица извадиха бизо 10 нови вида бира, от които 7 са плодови бири с лоши показатели, а останалите бири просто идват и си отиват, без да покажат нищо. Говоря за Пшенично, Свежо и Нефилтрирано. За последната ще пиша допълнително, защото реакцията по изваждането на бира уж конкурент на Ретро се оказа смазващо тромава. 
За мен това лято Бургаско уби Каменица, но в това има нещо позитивно, дано хората от бранда се стегнат и извадят нещо по-добро, като същевременно не убиват морската бира - само тя успя да удави поривът на Ретро, който иначе бе готов да залее пазара. 
От мен наздраве и до следващия път.

Няма коментари:

Публикуване на коментар